Recension: The Dark Knight (2008)

Produktionsår: 2008

Genre: Äventyr

Regissör: Christopher Nolan

Huvudpersoner: Christian Bale, Heath Ledger och Aaron Eckhart

Ett år har gått sedan Batman överlistade Ra’s al Ghul och stoppade honom. Nu vill Batman en gång för alla sätta stopp för brottsligheten i Gotham City och slå till mot maffians svagaste punkt, deras plånböcker. Men när en psykopatisk skurk vid namn Jokern dyker upp i Gotham får Batman, poliskommissarien James Gordon och åklagaren Harvey Dent rikta sina blickar mot honom. Plötslig utan att någon är beredd på det dyker det upp döda människor i Batmanliknande dräkter och Jokerkort i hela Gotham. Jokern väljer sina offer och skapar snabbt anarki bland Gothams maffiasläkter, där inte bara de, utan där alla invånare tvingas vända sig emot varandra för att överleva Jokerns terror

Bruce Wayne slits I vanliga ordning, précis som alla hjältar, mellan sitt jag och sitt alter ego. Men i mötet med Jokern blir man också föremål för långt svårgreppbar karaktärssplittring. Jokern är antagligen den obehagligaste skurk som någonsin gestaltats på film under det senaste decenniet och han är en karaktär som agerar efter helt slumpartat oförutsägstbart mönster, han kan döda vem som helst utan ha en anledning till att göra de. I filmens innersta kärna utspelas ständigt den djukt pyskologiska duellen mellan Jokern och Batman. Chrisopher Nolan har en fantatsikt känsla för temp och dynamik i allt ifrån biljakter och bankrån och han lastar varje scen till sin fulla bred och lyckas skapa en rik filmupplevelse på de två timmarna. Batman har aldrig varit så bra på film som i The Dark Knight. Heath Leadger passade utmärk till rollen som Jokern

Betyg 8.6 av 10.0