Filmrecension: Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

Produktionsår: 2011

Genre: Drama och Thriller

Regissör: Tomas Alfredson

Huvudpersoner: Gary Oldman

Handling: Tinker, Tailor, Soldier, Spy bygger på John Le Carrés bästsäljande spionroman Mullvaden. När en kollega tillfångatas under ett misslyckat uppdrag blir toppagenten George Smiley avstängd från sin tjänst inom Storbritanniens hemliga kontraspionageprojekt. Kort därefter värvas han i hemlighet tillbaka för att finna den mullvad som man misstänker har infiltrerat organisationen.

Tinker Tailor Soldier är den svenska regissören Tomas Alfredsons stora filmdebut. Alfredsons förra film låt den rätta komma in blev en stor succé i Sverige och utomlands, i och med de så har denna film blivit hypad inför premiären.  Jag var inget stort fan av filmen låt den rätta komma in. Tinker Tailor Soilder Spy ger prov på ett snyggt hantverk och jag kan inte minnas när jag såg en sådan snygg gjord film senaste.  Skådespelarna i filmen är helt utmärkta bra och det verkar som att mycket tid har lagts ner på castingen, för varje skådis verkar som klippt och skuren för just den roll den blivit tilldelad. Filmen var extremt långsam och jag bruka inte gilla sånna filmer. Jag blev ganska utråkad under stora delar av filmen men de sista 45 minuterna i filmen så började jag verkligen engagera mig i handlingen och Gary Oldman blev oscarsnominerad för sin roll i denna film och det tycker jag att han var värd.

Betyg 5.0 av 10.0

Leave a Reply

